The weeks after Capetown - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu The weeks after Capetown - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu

The weeks after Capetown

Blijf op de hoogte en volg Britt

25 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Alldays

Hee dutchies!

In de afgelopen weken na Capetown zijn er niet hele speciale gebeurtenissen gebeurd, maar wel een paar leuke. Even een ‘up-to-date’ verslagje!

Ik wou eerst nog even benoemen dat in de week voordat we naar Capetown gingen we een tiental aasgieren in een boom zaten zitten op de neighbour’s farm (sorry voor het Engels, maar als ik het in het Nederlands zeg, klinkt het zo onlogish). We kwamen erachter dat daar een kudu (een antiloopsoort) kill was door leeuwen een nacht daarvoor. Met toestemming van de buurman mochten we daar gaan kijken. We vonden een karkas van een mannelijke kudu waarvan het hoofd miste en de benen gescheurd eraan hingen. Het stonk enorm, maar toch wou ik alles van dichtbij zien. Van binnen was het karkas hol, dus alles was eruit gevreten. Niet alleen leeuwen, maar ook jakhalzen hebben ervan gesnoept. Ondertussen lagen er overal maden in het karkas te krioelen, wat het karkas nog een extra ambiance gaf. We gokten dat de hyena’s deze avond naar het karkas zouden komen om de rest op te eten. Deze kill was een goed teken: de leeuwen waren dichtbij en er zou een grote kans zijn dat de leeuwen naar ons gebied zouden komen. Wat we hadden gehoopt, wat echter ook uitgekomen: de leeuwen (twee mannetjes) waren op ons gebied! Na Capetown vonden we leeuwensporen. Helaas hebben we ze niet gezien en op dit moment zijn ze, naar onze gok, niet op ons gebied.

10 Mei 2014 gingen we naar een auction(veiling) van game (wilde dieren) in Vivo! Dit was mijn tweede veiling. De veiling werd deze keer op iemands farm gehouden. Helaas waren enkele dagen geleden hier vier neushoorns gepoached (gestroopt), dus de beveiliging was hoog. Dit keer hadden ze ook buffels, maar omdat je deze dieren niet in een klein hokje kan houden en transport ingewikkeld is, stonden ze in de catalogus, helaas. Dit keer waren ook sable antilopen en blesbokken te zien, die er bij de vorige veiling niet waren. Ik vind het altijd dubbel om hier rond te lopen. De farmers die hier rondlopen kijken alleen maar naar het uiterlijk van de dieren en of het ze veel gaat opleveren. Ik kijk naar de dieren omdat ik ze mooi vind en ervan geniet om ze van zó dichtbij te zien. Maar aan de andere kant vind ik het zielig om ze zo te zien, omdat dit hele proces veel te stressvol is voor die dieren. Maar goed, het is wel een leerproces. Ennnn, na al dat kijken naar diertjes krijg je natuurlijk enorme honger! We gingen lekker in de zon zitten met zijn alle en nadat iemand vetkoek had besteld (soort oliebol-idee alleen eet je het met stroop of mince (vlees)), konden we niet meer stoppen met bestellen. Vetkoek is echt zóóóó lekker! Het was ook maar 5 Rand (minder dan 50 cent), dus dan moet je het wel bestellen. We hebben ook geprobeerd om het hier te maken in het kamp wat ook erg lekker was, maar die vetkoek daar blijft het beste. Ik had het al eerder op met mince bestaande uit eland-vlees en dat was al goddelijk. Véél beter dan een broodje bakpao. Ik kan hier uren over praten, maar je moet het gewoon zelf proberen ;).
Op de terugweg was het weer feest, want onze Blue Dragon (de Volkswagen bus oftewel combi) stopte met vliegen/rijden. We waren al met teveel studenten in de auto, dus twee studenten moesten in het kattenbakje om zo maar te noemen en toen we nog geen tien minuten weg waren kwam er rook onder hun billen vandaan. Oeps.. Toen zijn we maar snel langs de weg gestopt en toen we de vloer omhoog tilde kwam er enorm veel rook uit de motor. Daar stonden we dan in een enorme hitte. We hadden alle water verzameld om de motor te laten afkoelen. We stonden op een heuvel en toen kwam iemand met het idee om het heuvelafwaarts te duwen om de motor weer aan de praat te krijgen, want het wou niet meer starten. Drie mensen gingen dus duwen, eentje stond op de uitkijk voor auto’s en de rest zat in de auto. En hoera! De auto startte weer! De rest moest snel achter de auto aan rennen en er in springen. Maar helaas, 500 meter verderop kwam er weer rook uit de auto. Dit keer besloten we om het maar niet weer te proberen. Gelukkig was het stadje Vivo op loopafstand, dus toen zijn we daarnaartoe gelopen om alvast boodschappen te doen en om water te halen. Hier hoorde we dat iemand van Lajuma ons kwam ophalen. We moesten alsnog 2 uur wachten, maar met al het eten (ijs!!), drinken en schaduw was het prima. De auto waarmee we werden opgehaald was heel chill. Anders gezegd: het was veilig. De combi is al 20 jaar oud, als het al niet ouder is, en deze zag er nog gloednieuw uit. Het had zelfs gordels! Die had ik al lang niet meer gezien. We konden er niet met zijn alle in, dus de helft moest met de auto mee die de combi naar Lajuma zou slepen, waarna het terug kon gaan naar MOYO. Dat was me het dagje wel! Helaas is het nu gedaan met de combi en hebben we nu een kleinere auto, waardoor we ook niet meer met zijn alle naar het dorp kunnen gaan elke week.

Verder hebben we de afgelopen week veel luipaarden op onze camera traps gezien, dus dat is goed nieuws! Ook zagen we meerdere keren een caracal met twee of drie cubs! Je moet die maar eens opzoeken op Google, want ze zijn echt onwijs schattig! Ik hoop dat ik ze nog een keer ga zien! We dachten afgelopen week ook twee keer dat we een cheetah hoorde in het veld, dus we moeten nog op de foto’s wachten om het te bevestigen. We hebben wel cheetah-sporen gevonden een paar dagen terug, dus het zou geweldig zijn als het langs een camera komt!
De begeleidster vroeg avorige week aan mij of ik nog een ‘quik reference’ (een factsheet over een bepaald dier) wou maken van een dier die we hier in MOYO hebben, omdat ik er een van de cheetah had gemaakt en die hebben/hadden we hier niet. Op dit moment denk ik: lekker puh, het was dus toch niet voor niks! Dat voelt goed hihi.
Ook heb ik deze week een genet gezien in het Farmhouse! Ik hoorde geluid en toen ik omhoog keek zag ik één klein schattig kopje van het dak naar beneden kijken. Ik was toen bezig met de buffels en ik wist niet wat het was, dus toen ben ik heel hard terug gerend en heb mijn camera gepakt. Na een half uur had ik eindelijk een paar goede foto’s kunnen maken, want het was inmiddels donker en ik had geen licht om de genet te zoeken. Ze verblijven dus in het dak en ik zag er meerdere, dus dat is leuk!
Verder heeft één van de afrikaanse wilde katten een bushbaby gedood. Hij ligt nu in de vriezer en we hebben hem eerst van dichtbij bekeken, hair-samples gepakt en alles opgemeten. En natuurlijk konden we het ook niet laten om hem in rare posities te leggen. Aghum, dat was iets minder diervriendelijk van ons..
Afgelopen dinsdag heb ik met twee andere studenten bananenbrood met cacao gemaakt. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is onwijs lekker! Eigenlijk net cake. Afgelopen woensdag hebben we wrattenzwijn-vlees op. Gemarineerd is het lekker, maar zonder iets vond ik het best droog, maar verder wel prima. Vanavond gaan van de ribs eten, dus ik ben benieuwd hoe die smaken!

De weken na Capetown was ik op de een of andere manier een beetje down. Ik had de hele tijd een zenuwachtig gevoel in mijn buik en ik heb totaal geen heimwee, dus dat was erg vreemd. Ik was verder erg moe en lag om 21.00 al in bed en had nergens echt zin in. Sinds deze week gaat het beter. Ik heb geen idee waardoor. Misschien was na Capetown de hele groep een beetje anders, omdat er studenten weg waren gegaan en nieuwe studenten erbij waren gekomen en was de sfeer gewoon anders. Ik weet nog steeds niet wat het was, maar het gaat erom dat ik me nu weer beter voel ☺
Het was wel zeer lastig om na Capetown weer een normaal eetpatroon te krijgen. We hebben daar zoveel gegeten, echt niet normaal! Vooral de ijsjes misten we de eerste week erna. Gelukkig zijn we allemaal goed afgekickt!
Ik sport nu zes dagen in de week, ook al moet ik het met hardlopen meer rustig aan gaan doen, omdat ik sinds twee weken last heb van mijn linkerknie. Ik liep eindelijk 13,6 km hard en misschien heb ik dat te snel opgebouwd. Ik loop verder ook op sneakers in plaats van op goede hardloopschoenen. Gisteren heb ik weer 9,7 km hardgelopen zonder dat mijn knie pijn deed tijdens het lopen, maar ik wil nu niet wéér te hard van stapel lopen, dus ik hou het voorlopig op die afstand of iets minder om het langzaam op te bouwen.

We gaan dadelijk lekker pannenkoeken eten want het is weer zondag ☺ Daar kijk ik al lekker naar uit!

Ik voel me weer goed en ik geniet zeker weer en denk liever niet aan de (korte) tijd die ik nog heb.

XXXXX

Happy Brittje



  • 25 Mei 2014 - 11:37

    Toos Janssens:

    Hallo Britt
    Wat heb je weer een mooi verhaal vertelt,jij ziet wel heel veel daarginder en het blijft spannend
    Britt dat je maar heel veel nieuwe dingen mag meemaken en wij er van mee kunnen genieten
    Lieve Britt heel veel groetjes van Tante Toosen Ome Pieter

  • 25 Mei 2014 - 14:29

    Lea:

    Fijn dat je dipje weer over is Britt en knap van je dat hardlopen!
    Veel fijne dagen nog daar (komen Ineke,Bas en Floor nog naar je toe?)
    Kus, Lea

  • 25 Mei 2014 - 15:14

    Monique:

    Lieve Britt,
    Ik zit irdere keer weer met een grote glimlach je verslagen te lezen :), wat kun jij het goed opschrijven zeg. Ben blij dat je weer wat vrolijker bent. Genieten lieverd!!!
    We gaan het niet redden om naar je toe te komen, erg jammer :( .
    Xxx hou van jou!!! Monique

  • 26 Mei 2014 - 14:50

    Bas:

    Hee liefste zusje!
    Vindt het ook altijd heel erg leuk om die verhalen van jou weer te lezen!
    Echt heel erg leuk, krijg er spontaan honger van als jij verteld welke lekkere dingen jij allemaal eet daar.
    Mis je Xxx Bas



  • 26 Mei 2014 - 22:40

    Ineke:

    Love you sweatie

  • 27 Mei 2014 - 13:35

    Floor:

    Love You!

    Stuur je Gift 'tje alvast op? Anders dan kom ik hem wel halen!

    X



  • 27 Mei 2014 - 14:37

    Ana:

    Hoi lieve Britt!

    Leuk om jouw reisverslag te lezen!
    En fijn om te horen dat het weer beter met jou gaat, het is allemaal niet niks!:)
    6x sporten is wel veel!! Zoveel sport ik niet eens;) rustig aan doen he,
    anders loop jij mij uit:(!

    Veel plezier! X veel liefs Ana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 15071

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Opnieuw op avontuur: Costa Rica en Nicaragua

23 Februari 2014 - 02 Augustus 2014

Mijn eerste reis: Zuid-Afrika

Landen bezocht: