Het regenseizoen is begonnen! - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu Het regenseizoen is begonnen! - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu

Het regenseizoen is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Britt

07 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Alldays

Als eerst: excuses voor de typefouten in het vorige verslag. Toen schreef ik mijn reisverslag op mijn mobiel, wat heel onhandig was, maar gelukkig mag ik dit keer iemands laptop lenen!
Ten tweede: Hartstikke leuk om alle reacties te lezen! :) Leuk dat jullie het volgen! Dankjewel daarvoor!
De titel van dit reisverslag zegt genoeg: de afgelopen dagen heeft het enorm geregend! Dat is vooral heel fijn als je elke ochtend om 05.00 opstaat om buffels te observeren..Urghmm urghmm.. Maar goed, het observeren gaat me gelukkig steeds beter af! Ik vond het eerst heel erg lastig om de buffels te observeren, omdat het om 05.00 's ochtends nog pik donker is. Om 05.45 komt de zon op, terwijl de buffels rond 06.00 in de ochtend uit mijn zicht verdwijnen. Ze slapen 's nachts dichtbij het hek, wat het observeren van dichtbij gemakkelijker en veiliger maakt. In het donker kon ik ook niet hun tags met nummers lezen, die elke buffel in zijn linkeroor heeft zitten. En als ik dan bepaalde gedragingen zag, zoals dominantie, waarschuwen, snuffelen, slapen/rusten, dan wist ik niet bij welke buffel het hoorde. En ja, daar heb je het weer: door al de regen was het om 06.00 nog stééds donker, terwijl de buffels dan uit mijn zicht verdwijnen. Om het observeren nóg lastiger te maken, gingen ze op een andere plek verder van het hek af staan. Gelukkig kwam de leidster met het idee om 's ochtends met de truck te gaan, zodat we (verder) het veld in kunnen om ze langer te kunnen observeren. En eindelijk kan ik ze van dichtbij goed observeren, I love it! Elke dag kan ik de zes buffels beter van elkaar onderscheiden, zie ik hun karaktereigenschappen, kom ik er steeds meer achter wat de hiërarchie in de groep is en ben ik gewoon echt bezig met een wetenschappelijk onderzoek! Ik mag, eerder moet, de buffels namen geven. Tot nu toe heb ik er drie: Gap (gat in zijn oor), Scar (paar littekens op zijn lichaam) en Jack (omdat hij een van de grootste is en omdat het gewoon een leuke naam is). Ik ben ook erg druk bezig geweest met het maken van een 'worksheet', waarin staat hoe en wat ik ga observeren. Ook moet ik een checklist maken bestaande uit wat we als extra gaan meten/verzamelen als we de halsband om gaan doen, terwijl de buffel is verdoofd. Ik voel me hier ook erg verantwoordelijk over, omdat dit a chance in a lifetime is. Niet elke dag verdoof je een buffel, dus nu moet alles meteen goed gaan. Het leuke aan dit alles is dat IK, als enige student in MOYO, de dierenarts mee mag helpen, echt super! Om de op twee na gevaarlijkste dier van Afrika van zo dichtbij te mogen meemaken, is echt geweldig! A.s. dinsdag of woensdag is dan DE dag, dus ik ga nog zeker even goed aan de slag, zodat ik zeker weet wie de dominante stier is, want die moet een halsband om krijgen.
En dan zeg ik het nóg een keer: HET REGENSEIZOEN IS BEGONNEN! Althans, zo lijkt het. Afgelopen zondag t/m dinsdag heeft het heel hard geregend. Het is heel erg verfrissend en totaal niet koud. Het is nog steeds tussen de 25 en 30 graden! Sinds zondagavond was de elektriciteit hierdoor uitgevallen, wat betekent: geen licht, geen stroom en geen Wi-Fi, Geen licht hebben is geen probleem: je hebt kaarsen en/of zaklampen. Het missen van stroom en Wi-Fi is een probleem als je elke dag aan je onderzoek moet werken op je laptop en dingen daarvoor op het internet moet opzoeken. En dan nog een probleem: de buiten wc en douche. Je werd klets nat als je op de wc zat en als je wou douchen kreeg je zowel regenwater als gefilterd regenwater in één. En nee, geen warm water, want dat hebben we hier niet. Het kan wel hoor, warm water, maar dan moet je hout stoken. En ja, al het hout was natuurlijk zeiknat. Maar gelukkig, we hebben het overleefd!! In plaats van niet kunnen werken door een té hoge temperatuur, konden we nu ook niet werken door de regen en al het onweer. Maandag was echt een geweldige dag! Door al de regen waren er kleine tot grote rivieren gevormd. Het water vindt en maakt letterlijk zijn weg, echt super om dat te zien! We gingen met zijn alle achterop de 4x4 truck en hebben crossend door het landschap gereden, dat was heel gaaf! Opeens stroomde er overal rivieren en die moesten we natuurlijk ook uitproberen! Voordat we aan onze trip begonnen, kwamen we erachter dat de remmen het niet deden (door tegen de poort aan te rijden.. oeps..), wat het nog extra spannender maakte! Scherpe bochten en hoge snelheden (anders kwamen we vast te zitten) maakte deze dag geweldig! En om dan nog met zijn alle half in de rivieren te vallen, maakte het echt af! Helaas geen warme douche aan het eind van de dag, maar de truien, joggingsbroeken en warme thee heeft ons weer op de been gebracht. Ik had het niet willen missen! 's Avonds zijn er twee nieuwe studenten aangekomen, beide toevallig ook van mijn school.
Doordat we dinsdag nog steeds geen elektriciteit hadden en het vlees al ontdooit was, hebben we 's avonds een groot vuur gemaakt en daarop al het vlees dat we nog hadden gebarbecued. Dat kan natuurlijk niet zonder wat drankjes en muziek! Hier hebben we elkaar nóg beter leren kennen, wat heel gezellig en leuk was! Een echte camping sfeer gaf het!
Woensdag hadden we de verjaardag van Jolijn, dus hebben we met zijn alle gezellig ontbeten in het dorp Alldays vlakbij, nouja vlakbij.. op 45 minuten afstand. Heeeerlijk eten, met heeeerlijke milkshakes :) Daarna meteen onze wekelijkse boodschappen gedaan en drank ingeslagen voor het feestje die avond! Samen met Lauren heb ik stiekem in de Lodge (waar gasten verblijven) een chocoladetaart gebakken en gelukkig was de jarige erg verrast! De drank werd goed benut, misschien iets té goed benut.. Het was gewoon echt super gezellig! Met mijn 2 uur slaap ben ik opgestaan om de buffels te observeren, maar we konden ze niet vinden.. Voor niks opgestaan.. Dan maar weer slapen.. Gelukkig is de regen flink verminderd!
Iedereen keek heel erg uit naar vandaag omdat er in Alldays een grote veilig van verscheidene soorten game (wildlife dieren), zoals giraffes (kameelperds door de Afrikanen genoemd), impala's, zebra's, elanden, duikers, gemsbokken (oryx) etc. Deze dieren worden helaas vaak gebruikt voor 'trophy hunting', echt afschuwelijk. Rijke mensen die dieren voor de fun afschieten, ik zie de 'fun' er niet in, maar goed. De dieren stonden in kleine verblijven gemaakt uit lange houten palen, zodat men niet goed naar binnen kon kijken. Dit vermindert de stress van de dieren. Voor mij was het een geweldige kans om alle dieren van dichtbij te fotograferen, want als je in het veld bent kan je niet altijd de dieren van dichtbij fotograferen. En ik moet zeggen, het is aardig goed gelukt! Bij de veiling zelf leek het net alsof ik naar het programma 'Storage Wars' kijk; een zelfde soort man die verschrikkelijk snel praat, heel grappig om te zien! Wat mij vooral opviel is dat elke man die daar zat 'blank' en vaak dik was, een echte Rijke tata zouden we in Brabant zeggen. Eén Njala bok werd voor 42.000 Rand verkocht, dat is ongeveer 2.800 euro, maar voor Afrikanen heel veel geld als je bekijkt dat je een impala voor 1000 Rand of minder kan kopen. Het was heel interessant om dit te zien!
Wat mij vooral opvalt in Zuid-Afrika en wat ik nog niet eerder heb verteld, is dat ze hier veel werkgelegenheid creëren. Van alles maken ze een baan. Zo heb je in de supermarkt mensen die jouw fruit en groente afwegen en mensen die je boodschappen in plastic tassen doen. Ik heb nog nooit zoveel lanen perfect gemaaid gezien toen in Johannesburg, want iedereen heeft daar een tuinman of zelfs een schoonmaakster voor elke dag. De enige 'blanke mensen' die je ziet, zijn grote zakenmensen die een groot bedrijf, hostel, hotel, Game Reserve e.d. bezitten, in ieder geval, voor zover ik heb gezien en gehoord. Volgens mijn leidster mag ik absoluut niet mijn eigen boodschappen in plastic tasjes doen of mijn eigen ijsje uit een ijsautomaat halen: daar hebben iemand speciaal voor in dienst en anders zou ik ze beledigen. Dit is heel raar als je gewend bent om het gewoon zelf te doen en het je niet eens uitmaakt. Ik voel me op de een of andere manier erg onbeschoft en arrogant als ik zulke dingen niet zelf doe. Blijkbaar gaat dit zo in dit land en dat moet ik maar leren te accepteren. De mensen zijn hier wel echt super aardig!
Soms sta ik stil en denk ik: Wow.. Ik ben gewoon in Zuid-Afrika! Daar droom ik al zoooo lang van! En opeens ben ik er! Ik heb het idee alsof het heel normaal is om hier te zijn; ik voel me echt thuis in dit land!
Ik leer veel, ik zie veel, ik maak veel leuke dingen mee en vooral: IK GENIET!

Hopelijk heeft iedereen een leuke carnaval gehad! Ik heb het niet eens gemist, wat me erg verbaasd. Ennn..... tot de volgende keer!

Dikke (natte) kusxxxx

  • 07 Maart 2014 - 21:35

    Monique:

    Leuk om te lezen! Spannend met de buffels. Had je de grootste niet de naam " Ami" kunnen geven:) haha
    Dat gaat een mooie ervaring worden als je de dierenarts gaat helpen.
    Weltrust voor straks xxxx

  • 07 Maart 2014 - 21:47

    Irma Lambrechts:

    Wat leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar echt een avontuur

  • 07 Maart 2014 - 22:23

    Marcel:

    Als je een rode Buffel tegenkomt dan noem je 'm Marcel toch? Maar mooi hoor allemaal!

  • 07 Maart 2014 - 22:28

    Ineke:

    Klinkt weer goed meisje. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je je daar thuis voelt. Ik herken veel. Gaaf hoor om daar zo rond te lopen en er bij te horen.
    Geniet lief kind.

  • 11 Maart 2014 - 09:52

    Matthijs:

    Noem 1 van de buffels Skinny Hein!

  • 11 Maart 2014 - 11:11

    Loes Bastiaansen:

    Lieve Britt,

    Ik heb genoten van je beschrijving over de buffels en je ervaringen daar in Zuid Africa. Wat schrijf je mooi Britt, heel beeldend. Ik zie het helemaal voor me hoe je daar zit naar de buffels te kijken. Het moet een geweldige ervaring zijn en een fantastische stageplek. Geniet van al het moois en bijzondere. Succes met je onderzoek.

    Lieve groet Loes Bastiaansen.

Tags: S

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 15069

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Opnieuw op avontuur: Costa Rica en Nicaragua

23 Februari 2014 - 02 Augustus 2014

Mijn eerste reis: Zuid-Afrika

Landen bezocht: