Mapungubwe National Park - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu Mapungubwe National Park - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu

Mapungubwe National Park

Blijf op de hoogte en volg Britt

23 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Alldays

Ja, u ziet het al aan de titel: gisteren ben ik naar Mapungubwe National Park geweest! Snappen jullie nu ook waarom ik de naam niet had onthouden afgelopen vrijdag? ;)
Ik heb echt een geweldige dag gehad! We vertrokken rond 06.45, zodat we er een hele dag konden zijn. We gingen voor het eerst een andere kant op nadat we uit ons gebied reden en ik zag al meteen veranderingen in het landschap. Hoe verder we reden, hoe rotsachtiger het gebied werd met hele mooie bergen. Echt prachtig! Er waren alleen super veel gaten in de weg, dus onze leidster reed steeds zigzaggend op de weg of maakte opeens een hele scherpte bocht richting de berg om de gaten te ontwijken. Met de muziek keihard aan zijn we zo richting het park gereden. Onderweg zagen we impala, gnoe's en oryx (gemsbokken, voor het eerst!) In Nederland heb je eenden die over de weg lopen, in Zuid-Afrika zijn het bavianen. We zagen ze ook vooral in boomtoppen zitten of boven op een berg chillen.
In kostten het maar 16 euro om binnen het park te mogen, het museum te mogen zien en om een historische gedeelte te bezoeken met een gids.
Tot 09.45 uur hebben we het museum bezocht. Daarin lagen de voorwerpen die ze in een berg hadden gevonden van een zeer oude gemeenschap. Toen we het museum uitliepen, zijn we via een route omhoog weer naar beneden gekomen.Op de top van het pad hadden we een prachtig uitzicht van het Nationaal Park. In de verte zagen we olifanten (EINDELIJK!) en impala's. We zijn hierna snel naar beneden gelopen, omdat om 10.00 onze historische toer begon. De jongens noemde onze reisgids al meteen Lil Wayne, omdat hij er met zijn rasta's echt op leek. Met een safariauto gingen we richting de Mapungubwe Mountain, ook wel 'South Africa's Lost City' wordt genoemd. Onderweg zagen we kudu, impala's en gnoe's. Onderaan de berg kregen we uitleg in een gedeelte onder de grond, waar het graven naar kostbare stukken heeft plaatsgevonden in 1933. Toen was het herontdekt. Hier vertelde onze gids dat op deze berg het allereerste koningsrijk van Zuid-Afrika is ontstaan rond 1200, althans dat denkt men. Hier zou namelijk voor het eerst klassenverschillen zijn ontstaan, met de arme die aan de voet van de berg leefde en de vorsten op de bergtop. Dat was te zien aan de lagen van de berg, waarin ze de voorwerpen hadden gevonden. Na wat uitleg hebben we de berg beklommen. Zo hoog is de berg niet, maar op de helft stond iedereen al te puffen. Toen de gids vroeg of we in MOYO vaak liepen, zeiden we: 'Nee, niet echt.. Valt het op?' Daar kunnen wij althans niet veel aan doen, aangezien wij geen bergen hebben in ons gebied :) We vonden op de helft dassies, kleine eekhoorn/ratachtige dieren, wel echt super schattig! Nu klommen we met een houten trap omhoog, maar als je door de traptreden keek, kon je nog de gaten in de rotsen zien zitten waar eerst houten balken in hebben gezeten, die vroeger als trap dienden. Op de bergtop hadden we een prachtig uitzicht! De gids leidde ons rond en liet ons plekken zien waar vroeger de hutten stonden, een Afrikaans spel die gemaakt was in de stenen (die hedendaags nog erg bekend is, maar blijkbaar dus uit de oudheid afstamt), het defensief (op elkaar gestapelde stenen die ze vroeger naar de vijand gooiden), enorme gaten die vroeger als opslag (water en voedsel) dienden, het graf van de koning en tegelijkertijd het graf waarin de bekende gouden neushoorn is gevonden (een beeld van 12 cm gemaakt van hout met daarom heen een gouden laag) en een opnieuw gemaakt graf. Nadat ze alle graven hadden onderzocht, hebben ze de stoffelijke overschotten namelijk weer terug herbegraven. Het uitzicht vanaf de top was echt adembenemend! Een heel mooi graslandschap met veel rotsen en kleine bergen. In de verte zagen we een giraffe, zebra's, impala's en gnoe's. De gids grapte met: 'You are lucky today, there are lions!' Dus ik meteen kijken en zoeken naar de leeuwen. 'Where are the lions?' roep ik. Weer wijst hij naar dezelfde plek. 'I don't see them' zeg ik weer. Ben ik nou zo blind? vraag ik me af. Weer wijst hij: 'There are the power lines!' (hoogspanningsleidingen). Grrrr stomme gids! Lions/lines.. Je spreekt het bijna hetzelfde uit en dit was vast weer een grap die hij tegen elke bezoeker zegt, maar ik moest er wel hard om lachen.
Op de terugweg vroeg hij of ik ook Nederlands sprak, waar ik vandaan kwam, hoe ik heette en al die dingen. Opeens vroeg hij: 'Can I have your email-address?' Toen ik vroeg waarom, antwoordde hij: 'I would like to communicate with you'.. Dit vond ik echt super raar en onprofessioneel. Ik zei: Uhmm... Sure.... Volgensmij had hij in de gaten dat ik het niet wou geven. Toen we terugkwamen met de auto ben ik ook meteen uitgestapt, hebben we fooi gegeven en zijn meteen onze auto weer ingestapt.
Na de interessante berg te hebben gezien, zijn we weer met onze leidster naar het 3 landenpunt van Botswana, Zimbabwe en Zuid-Afrika gereden wat nog steeds in het park lag. Het was bovenaan een heuvel en zo'n 20 minuten rijden. We hadden 's ochtends eten meegenomen, waaronder pannenkoeken die we al 3 dagen lang eten, zodat we daar zouden kunnen picknicken. Onderweg zagen we zebra's, impala's (alweer ja) een klipspringer en ezels (super schattig). Nadat we heerlijk hadden gegeten op de picknickplek met een prachtig uitzicht op de Limpopo rivier, hebben we de berg verder beklommen. Op de berg had je vier plateau's waarop je een adembenemend uitzicht had op de Limpopo en Shashe rivier. Deze twee rivieren zorgden voor een natuurlijke grens tussen Botswana, Zimbabwe en Zuid-Afrika. Tot in de horizon zag je prachtig bebost landschap en de rivieren zelf waren ook echt prachtig om te zien. Vanaf elk plateau zag je weer iets nieuws. We zochten voor krokodillen, maar die hebben we daar helaas niet kunnen vinden. Wel een impala ram (mannetje) die we vanaf het eerste plateau zagen en vanaf het vierde en laatste plateau zagen we hem een harem verstoren. De twee mannetjes zijn toen in gevecht gegaan, wat heel vet was om te zien. Het was nog niet een echt gevecht, maar dit is altijd leuk om te zien. Ook waren hier prachtige vogels. Op het vierde plateau zag je ook rechts een grote uitstekende rots en onze leidster zei dat de kinderen hier altijd aan The Lion King moeten denken als ze die rots zien, en de kinderen hebben gelijk! De rots lijkt er heel erg op. Nadat ik het landschap in mijn geheugen (geprobeerd) had opgeslagen, ben ik weer naar beneden gelopen. Ondertussen waren de andere al naar een vijfde plateau gegaan op de picknickplek. Toen ik aankwam lopen zeiden ze dat we snel terug moesten rijden, omdat er een olifant langs de kant stond. Het uitzicht op dat plateau was blijkbaar hetzelfde als van de Mapungubwe berg, dus ik koos ervoor om die olifant maar eens te gaan bekijken! Toen we terugreden duurde het even, maar toen zag iemand opeens de olifant. Even later bleken er meer olifanten te zijn. Met de grote schuifdeur open stonden ik en twee andere studenten daar op de rand met onze handen geklemd om het dak, proberend om foto's te maken. De olifanten stonden namelijk tussen bosjes, dus hun gezicht was niet goed zichtbaar vanaf de autostoelen. Uiteindelijk heb ik een foto van het hoofd kunnen maken en ik heb zeker van de olifanten genoten. Prachtige dieren zijn het! Hierna zijn we naar een plek in het park gegaan waar je absoluut stil moest zijn en waar je door middel van een weg van houten balken die een paar meter boven de grond hing naar de rivier kon lopen. Er waren enorme bomen waaraan het pad was vastgemaakt. Opeens hoorde ik een geluid alsof iemand in het water was gesprongen, maar het bleek het water te zijn die een enorm stuk grond van de zijkant had meegesleurd. Echt een enorm sterke stroom zat er in dat water. Iemand had aan de andere kant een krokodil liggend op de rivieroever gespot. Onze eerste gespotte krokodil! Echt een enorm dier! Ik moest door mijn verrekijker kijken om hem te kunnen zien, maar hij zag er heel groot en mooi uit!
Hierna hebben we wat in het restaurant gedronken. Onderweg hierheen zat ik aan de deurkant die we door de warmte open hadden gedaan. Ik viel steeds bijna in slaap, maar zei tegen mezelf dat ik niet mocht gaan slapen omdat ik anders de auto uitviel. Bij een paar scherpe bochten was dit voor mijn idee wel bijna het geval omdat iedereen tegen mij aanleunde, maar gelukkig is dat niet gebeurd! Na wat gedronken te hebben, zijn we op weg gegaan naar de andere ingang van het park. Daar had onze leidster namelijk al vaker de olifanten gezien, dus we hoopte dat we daar olifanten van dichterbij konden zien. Helaas was dit niet het geval. Het was al bijna 18.00, het park ging bijna sluiten en de mensen die er uitkwamen vertelde ons dat ze geen olifanten hadden gezien.
Al met al hebben we echt super veel gezien! Nu heb ik weer een heel ander landschap van Zuid-Afrika gezien en ik heb echt heel erg genoten van deze dag! De olifanten en het drie landen punt waren echt geweldig! Ook zagen we super veel en grote Baobab trees. Eén zo'n boom was al weer meer dan 1000 jaar oud! Je hebt zelfs bomen van 3000 jaar oud. De Baobab boom vind je best vaak in dit gebied en ze komen boven alle andere bomen uit. Het zijn echt hele mooie bomen! Daar woont ook die aap in, in The Lion King. Misschien dat je de bomensoort nu herkent.
Nadat we op de weg in het donker in een enorme kuil zijn gereden en we bijna allemaal met onze hoofden tegen het plafon aan knalde, zijn we veilig thuisgekomen. Het was 20.00, maar ik was doodop en ben meteen gaan slapen. Ik dacht vrijdag eerst dat we een game drive gingen doen, dus opzoek gingen naar dieren, maar dit was helaas niet het geval. Dit park is vooral een Nationaal Park geworden door zijn historische gebieden en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond om alles te zien! We hebben toch nog veel dieren gezien en daar ben ik erg blij mee! Dit park is zeker een aanrader!
Normaal is zondag de enige dag dat ik kan uitslapen, maar ik had toch besloten om om 06.00 mee te gaan om leeuwensporen te gaan zoeken. We hebben nieuwe sporen gevonden, maar helaas geen leeuwen. We dachten eerst dat we er een zagen, maar dat bleek een eland te zijn. Hopelijk vinden we de leeuwen, dat zou echt vet zijn!
Nu ik dit schrijf heb ik echt enorme buikpijn en heb echt geen idee waarvan. Heb ook kippenvel terwijl het niet koud is. Ik wou vandaag nog werken, maar ik denk dat ik dat maar skip! Misschien komt het omdat ik gister in mijn gezicht en op mijn schouders heel erg ben verbrand.. Maar nu heb ik wel een kleurtje.. haha Ik ben nog wel van plan om wat foto's erop te zetten, dus dat doe ik eerst maar!

XXX Kreeft Britt

  • 23 Maart 2014 - 17:18

    Monique:

    Brittje, beterschap xxx
    Ik zie nog geen foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 15067

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Opnieuw op avontuur: Costa Rica en Nicaragua

23 Februari 2014 - 02 Augustus 2014

Mijn eerste reis: Zuid-Afrika

Landen bezocht: