Slangen, feestjes, meetings en leeuwenbezoek! - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu Slangen, feestjes, meetings en leeuwenbezoek! - Reisverslag uit Alldays, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu

Slangen, feestjes, meetings en leeuwenbezoek!

Blijf op de hoogte en volg Britt

21 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Alldays

Be prepared: Afgelopen week heb ik veel dingen meegemaakt, dus dit gaat een lang verslag worden :)

Vorige week vrijdag heeft een student voor ons allemaal pizza gemaakt in de zelfgemaakte oven. Héérlijk, maar de pizza was binnen 20 seconden opgegeten. Dan nog maar een maken, dachten we. Maar ook na de tweede pizza waren onze buikjes niet gevuld. Dan maar friet maken, zonder frietpan. Het idee was goed: aardappels schillen, aardappels snijden en enorm veel olie in één grote pan. Alleen hadden we iets te veel olie en gooide we iets te veel frietjes in de pan, waardoor drie keer die pan overstroomde. Maak dat maar een schoon op een stenen aanrecht. Na één ronde zag de friet er niet bepaald goed uit. Laat ik het zo zeggen: het smaakte verschrikkelijk. Nog maar een ronde, zoals ik dat van mijn grote zus altijd leerde. Toevallig hadden we nog pizzadeeg over. Waarom rollen we daar geen ballen van en gooien het ook in de pan, kwam een student op het idee. BESTE UITVINDING OOIT! We noemde het: De Golden Balls. Je moet er dan wel 'Golden Syrup' (siroop) opdoen, die wij toevallig die week hadden gekocht voor onze wekelijkse pannenkoekendag op zondag. De friet was na de tweede ronde veel beter, maar de Golden Balls worden zeker vaker gemaakt!
Op zaterdag hebben we, met alle meiden, voor het eerst gezonnen! Een uurtje maar, elke kant een half uur, want na dat uur was al het lichaamsvocht uit mijn lichaam verdwenen. Pfff wat is het hier toch warm! Wel mijn broek- en shirtlijn een beetje weg verwerkt, maar helaas is het inmiddels alweer zichtbaar..
'S middags ben ik voor het eerst alleen opzoek gegaan naar de buffels op de Airstrip. Dit is een plek waar vliegtuigen vroeger landen op het terrein. Dit is in vergeleken met de rest van de farm een hoge plek, waardoor ik een beter signaal heb. En ja hoor, natuurlijk was ik meteen verbrand na een uur lopen. Gelukkig kwam een andere student me met de quad ophalen, want ik zag het niet zitten om het eind terug te lopen met deze warmte. De rest was namelijk al naar de Lodge gegaan waar we een barbecue, oftewel een braai, hadden. Dat weekend waren er studenten van een universiteit op bezoek en we zouden samen met hen barbecueën. Uiteindelijk bleek dat voor hen al eten was bereid, dus hebben we gewoon met onze eigen studenten gebarbecued. Na het eten kwamen ze bij ons zitten en hebben we nog een hele gezellige avond gehad. Er werd ons verteld dat we niets mochten drinken dat weekend, omdat zij ook niks mochten drinken. Omdat wij ons daar natuurlijk niet aan kunnen houden, gingen we steeds 'water' halen in ons kamp, maar nadat we zagen dat zij wijn hadden, werd er steeds maar 'water' gehaald. We kregen zelfs taart omdat iemand jarig was, jeeeej. Opeens werden we gewaarschuwd dat er een signalement van een slang in onze keuken was. Hij zou onder de wastafel zitten. En niet zomaar een slang.. Een Black Mamba! Toen ik met iemand 'water' ging halen, heb ik met hem alle hoeken en gaten bekeken, want het is stiekem toch best spannend als je weet dat er een slang in je kamer of in de gemeenschappelijke hut kan zitten. We hebben die avond verder niks meer gezien.
Die zondag kon ik EINDELIJK na twee weken eens uitslapen! Ben ik echt niet gewend van mezelf, aangezien ik altijd mijn uiterste slaap pak. Hier vind ik het eigenlijk niet eens erg om om 05.00 op te staan, ook al ga ik daarna weer naar bed, maar een keer uitslapen is altijd fijn. Zondag is onze ene vrije dag van de week, ook al doe je meestal nog wat computerwerk. Die dag zijn ook onze t-shirts en truien van MOYO binnengekomen. Ze zijn echt super leuk! Ook al is het t-shirt erg kort en kan ik de trui letterlijk als een jurk dragen. 'S avonds zagen studenten twee keer weer de slang onder de wastafel. Het bleek dat er een gat zat, maar we wisten niet waar dat gat uitkwam. Uit het niets was de slang verplaatst en zat hij tussen een cornflakespak en het aanrecht. Nadat ik wat goeie foto's kon maken, zagen we dat het (gelukkig) geen Black mamba was, maar een Mozambique spitting cobra. Nog steeds een gevaarlijke slang. Als hij in je ogen spuugt kan je blind worden, maar gelukkig niet zo agressief als een Black mamba. Een Black mamba heeft namelijk een grijs/bruine kleur en deze cobra een soort bruine/oranje kleur met een zwart streeppatroon. We hadden meteen de kampleiders geroepen. Toen iedereen foto's probeerde te maken en de slang zich wat meer ging bewegen, ging opeens het licht uit. Iedereen schrok zich rot en deed meteen héél veel stappen achteruit. 'Waar is de slang', riep iedereen geschrokken. Gelukkig ging het licht weer snel aan en had de slang zich niet veel bewogen. Helaas hadden de kampleiders geen slangenstok om hem veilig op te pakken en hem buiten te zetten, dus om enige gevaarlijke omstandigheden te voorkomen, moest de slang worden doodgemaakt. Heel erg om te zien, vooral omdat de slang niet aanvallend was, anders had hij zich wel groot gemaakt, zoals cobra's doen.
Afgelopen maandag had ik nog steeds niet de buffels gezien in de ochtend. Ik denk dat ze bang zijn geworden en een andere slaapplek hebben gevonden, maar nog wel dichtbij hun vorige plek. Om 07.00 gingen we naar de farm van de buren, omdat een student op zoek wou naar een Civet. Hier was blijkbaar ook een luipaard gespot die één kudu (een antilopensoort) in de boom had gesleurd. De farm van de buren is echt heel mooi! We mochten met de GPS zelf op zoek gaan naar de boom en hadden hem al snel vrij gevonden. We zagen de klauwafdrukken van de luipaard in de boom zitten, heel vet om te zien! We hebben ook Civet skets gevonden (uitwerpselen), dus dat was fijn voor de student. Hierna hebben we met zijn alle boodschappen gedaan (de Combi bleef gelukkig rijden!). Met zijn tienen in een auto was deze keer wel veel te krap, helemaal met deze hitte. Ik besteed trouwens steeds meer geld aan boodschappen.. Er is hier zoveel lekker fruit en groente en ook voor een goede prijs.. We hadden deze dag een belangrijke meeting met andere belangstellende land owners (boeren). Ze willen van verschillende farm's één groot gebied maken, kortom: de hekken moeten weggehaald worden. Dit is een groot project die MOYO steunt. De meeting was in een soort kerk in Alldays, dus de kerk werd schoongemaakt voordat we boodschappen gingen doen. Tijdens de schoonmaak gingen ik en een andere studente piano spelen (niet dat ik het kan). Ach, we moesten toch iets.. Onze leidster zei dat de stoelen wat verder uit elkaar moesten, omdat er grote, brede, blanke mensen zouden komen. Ze had nog gelijk ook! Ik heb misschien twee slanke mensen gezien, niet gemeen bedoeld, maar ze waren niet breed van spieren. Waren ze arrogant? Mwah.. Sommige.. Sommige studenten moesten alle land owners registreren. Toen een studente aan een grote gespierde (deze was wel echt gespierd), geblondeerde man vroeg welke naam ze op moest schrijven, zei hij: 'Welke naam wil je hebben? Ik heb namelijk acht farms.' En dan op zo'n rijke lui manier. Rijk was hij blijkbaar zeker, want zijn familie bestond uit de rijkste land owners van heel Limpopo (de provincie). Achja, het was een hele interessante presentatie! Ik moest zelf iedereen van drankjes voorzien en natuurlijk droeg iedereen zijn eigen MOYO-shirt! Iedereen zag er tegen op om weer met zijn tienen in de auto te zitten, het was namelijk zó warm die dag. Gelukkig ging één andere student met een andere auto mee, dus zat ik samen met twee andere jongens achterin 'met meer ruimte'. En omdat ik als enige mijn Ipod mee had en we toch al melig waren, hebben we uitbundig gedanst in de auto met zijn drieën. We waren het met zijn alle eens dat we een groepsnaam moeten hebben. En het is geworden....*Tromgeroffel* MOYO's Dreamteam! (Lekker origineel, ik weet het).
Dinsdagochtend heb ik eindelijk weer de buffels gezien (HOERA). Jack ziet er goed uit met zijn halsband. Deze dag hadden we weer een belangrijke meeting. Verscheidene mensen gaven presentaties en daarna hadden we een braai met zijn alle. Alle meiden hadden meegeholpen met het bereiden van het eten (ja Floor, Bas en mama, ook IK!) en daarna hebben we ons MOYO-shirt weer aangetrokken en de gasten verwelkomd. Studenten uit Lajuma, het andere kamp in de bergen, waren er ook, dus het was leuk om hen voor het eerst te ontmoeten. Er bleven ook een paar slapen, dus dat betekende: PARTY-HARDY! Er kwam ook een klasgenoot van mij naar de meeting, die zijn stage loopt mij een ander Reserve, dus dat was ook leuk! De presentaties waren wel anders dan ik had gedacht, maar toch interessant. Tijdens de presentatie had ik maar een grote zak popcorn voor iedereen gehaald, dan blijft de concentratie beter hangen. Alleen maakte we volgens onze leidster teveel geluid, althans dat dacht ik nadat ze meerdere keren boos achterom keek. Het was eerder een spel geworden tussen ons: wie pakte als zachts de popcorn uit het zakje. We hadden ook ontdekt dat er een klein schildpadje in ons, inmiddels groen, zwembad zwom. Super schattig! Ook was er een meisje van acht, genaamd Heidi, die ik daar had ontmoet. Ik herkende mezelf erg in haar: een ondeugend meisje. Ik moet wel echt uitkijken met kinderen in de buurt i.v.m. wat 'foute woorden'. Ik ben erachter gekomen dat de mensen hier erg gelovig zijn. Na drie keer 'Oh my God' te hebben gezegd, werd ik drie keer door haar erop verwezen dat ik een 'fout woord' zei. Ze zei dat ik moest gaan bidden, omdat toen zij bad voor een giraffe, zij een giraffe kreeg op haar ouders farm en toen zij bad dat pasgeboren kittens moesten blijven leven, de kittens bleven leven. 'Heel goed' mompelde ik ofzoiets, verbaasd over wat ik nu moest gaan zeggen. Toch nog hele leuke gesprekken met het meisje gehad, echt een schatje! Het eten was ook overheerlijk daarna! Ze hebben hier in Zuid-Afrika echt super lekkere boerenworst! Dat klinkt voor jullie zeker heel raar, maar geloof me: je bent echt blij met dit vlees! Ook hadden ze typische Zuid-Afrikaanse pap gemaakt. Voor mij smaakt het gewoon naar aaneengeplakte rijst, maar het is heel lekker! Toen het donker begon te worden hebben we met een paar biertjes rondom het vuur gezeten en geluisterd naar een student van Lajuma die heel goed gitaar kan spelen en heel mooi kan zingen. Ondertussen ook met de Lajuma studenten gepraat. Er was die avond een hele mooie sterrenhemel en ik heb zelfs (voor het eerst hier) een vallende ster gezien.. Helaas bedenk ik me nu pas dat je dat een wens kan doen, maar goed, ik ben nu al gelukkig :). Daarna hebben we het feest doorgezet in het studentenkamp. De sfeer was erg goed: we hebben veel (en gek) gedanst, zoals de Limbo en salsa etc. Ik ben er ook mee eens dat ik tot nu toe het grappigste Afrikaanse woord heb gehoord: 'Verkleurmannetjie'. Dit is een kameleon. Ik vind het echt een geniaal woord haha. Ik kan Afrikaans best goed verstaan: het is Nederlands met een enorm maar grappig accent. De taal spreken kan ik niet, maar ik leer wel leuke woorden.
Omdat één studente altijd: 'Crazy fucker' zegt, kwamen we op het idee om onszelf de 'Crazy Dream Fucking Team' te noemen, korte versie: 'Crazy Fuckers'. Ik weet het, dit slaat nergens op, maar daar gaat het ook om.
Woensdag waren veel mensen brak, maar ik natuurlijk niet omdat ik om 05.20 weer mijn nest uit moest. Ik heb die dag verder mijn project nog met de 'hoofdleider' besproken en hij had me nog wat uitgelegd over de receiver en over hoe ik het moet aanpakken. We dachten dat het het slimste zou zijn als ik een hele dag op een hoog punt elk half uur de drie metingen zou doen, omdat ik daar een goed ontvangst heb. Dit blijkt echter niet te werken, omdat de buffels natuurlijk de hele dag door bewegen. Hierdoor heb ik niet de hele dag door een goed ontvangst op die plek, dus ik moet nog even uitvogelen wat het beste is.
Donderdag ben ik dan op een hoog punt metingen gaan doen voor 2/3 uur, maar het ontvangst werd steeds slechter en het was echt super heet, waardoor het lastig is om steeds de metingen te doen in de volle zon. In de middag ben ik elke uur naar de Airstrip gegaan om daar metingen te doen, maar om 16.00 begon het een beetje te regenen en te onweren. Hierdoor kreeg ik geen signalen meer binnen. Ik probeerde het 's avonds nog een keer, maar telkens als ik een flits zag, hoorde ik een raar geluid van de receiver afkomen, dus het reageert daar wel op. Het onweer is hier trouwens echt prachtig! Ik weet niet of ik het al eerder had genoemd, maar twee weken geleden hebben we een hele avond naar de bliksem gekeken. We zagen overal bliksemschichten en onweer. Het was echt heel mooi! Gisteravond zagen we het weer, alleen dit keer was het wat dichterbij. Ik ging nog snel wat metingen doen toen het begon te onweren. Dus ik sta daar in een open veld met een metalen receiver in de lucht: heel slim natuurlijk, maar elukkig ben ik niet geëlektrocuteerd.
Ik dacht even een kortere weg te nemen, toen ik in stekelbosjes terecht kwam, echt weer iets voor mij, dus heel mijn benen lagen gister open. Ik heb toen wél een zebraschedel gevonden, dus dat was dan weer iets positiefs.
Vandaag werden we opgebeld dat er leeuwensporen in ons gebied zijn gevonden. De laatste keer dat hier een leeuw is gezien op een camera was afgelopen december, dus dit is wel heel speciaal! Afgelopen week waren er in de nacht geweerschoten te horen en nu denken ze dat de boeren op de leeuwen op geschoten op nabijgelegen farms, om te voorkomen dat ze hun dieren doden. Nu zijn de dieren onze kant op 'gejaagd' en hebben ze alle poorten in de hekken en alle gaten dichtgemaakt, zodat de leeuwen niet terugkomen. We hebben toen meteen onze projecten laten vallen en zijn meteen naar de sporen wezen kijken. Hierna zijn we opzoek gegaan naar de leeuw en daarbij vonden we nog meer sporen! En niet één, maar zelfs twee sporen van leeuwen die naast elkaar liepen. Er zijn dus minstens twee leeuwen in ons gebied. Het nadeel is dat we nu niet alleen erop uit mogen gaan, dus ook niet op de quad. Dit is wel heel interessant voor mijn project, omdat ik nu kan kijken of de aanwezigheid van leeuwen de trek van de buffels beïnvloed en of de buffels nu ook dichterbij elkaar blijven staan, als defensie. Ik ben benieuwd of ik hiervan resultaten krijg! Ik heb ook vandaag een gedroogde Mopane worm gegeten. Blègh, niet echt bepaald een delicatesse. Er zitten stekels op de worm die je gelukkig niet voelt, maar alles kraakt en je voelt het als je het hoofdje of de achterkant eet en de smaak was echt vies. But I did it! Mopane wormen vind je bijna op elke boom hier, omdat de Mopane boom de meest voorkomende boom in dit gebied is. Ik heb er heel veel foto's van.
Ik weet dat ik had beloofd om snel wat foto's erop te zetten en ik ben nu echt van plan om het a.s. zondag te doen! Hopelijk krijg ik volgende week mijn laptop binnen! Hij was al besteld maar ik wil nu eerst kijken of ik ook hier studentenkorting krijg.. Dus dat word nog even afwachten!
En voor de mensen, vooral de vriendinnetjes, die steeds verbaasd zijn dat ik nog niet 'bruin' ben: Ik vermijd zoveel mogelijk de zon, omdat:

1. Ik in het veld gewoon kleding draag en daardoor een afdruk krijg en ik wil niet dat dit erger word.
2. Na een uur in de zon verbrand je al levend.
3. Als onze leider ziet dat we aan het zonnen zijn, trekt ze ons aan onze haren naar binnen.
4. Ik moet overdag gewoon werken.

Morgenvroeg gaan we naar een National Park! Geen idee hoe het heet, want het heeft een moeilijke naam in mijn ogen, maar ik heb er erg veel zin in! Onze leidster kwam er uit het niets mee aan, dus dat was echt super leuk! Mijn camera ligt aan de oplader, dus hopelijk ga ik nu eindelijk OLIFANTEN zien! En andere dieren natuurlijk, zoals leeuwen, luipaarden etc. Ik ben benieuwd!

Love,

Britt

  • 21 Maart 2014 - 23:38

    Marcel:

    Jaloers! Vooral op het onweer...

  • 22 Maart 2014 - 13:05

    Floor:

    Hé hé, Was daar nou een reis naar Zuid Afrika voor nodig om jou aan het koken te krijgen?..

    LOVE YOU!! X

  • 22 Maart 2014 - 16:14

    Monique:

    Ohh, ik hoop zo dat je snel de olifanten ziet! Echt de allermooiste beesten.
    Je hebt het maar goed daar, met al die popcorn en boerenworsten.
    Heb je de slag bewaard, misschien leuk idee om er slippers van te maken? De zolen moet je dan wel van een stuk autoband maken, maar dat moet lukken.
    Foto's kom maar door......
    Xxxxx

  • 22 Maart 2014 - 23:04

    Arnie:

    Hoi Britt wat een mooie verslagen. En wat een bijzonder mooie tijd voor jou. Echt een heel avontuur daar in Zuid Africa. Ik hoop dat het voor jou een hele mooie en leerzame tijd gaat worden. Geniet van deze bijzondere tijd. En blijf vooral van deze mooie verslagen schrijven. Dikke kus en een hele speciale kroel. Arnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 15022

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Opnieuw op avontuur: Costa Rica en Nicaragua

23 Februari 2014 - 02 Augustus 2014

Mijn eerste reis: Zuid-Afrika

Landen bezocht: