Geweldige eerste dagen in Moyo - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu Geweldige eerste dagen in Moyo - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Britt Engelen - WaarBenJij.nu

Geweldige eerste dagen in Moyo

Blijf op de hoogte en volg Britt

28 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Het was voor mij eerst lastig om te begrijpen hoe dit project precies werkt, waar onderzoek wordt gedaan en waaruit het kamp Moyo betaat. Het is nu eindelijk duidelijk! Moyo is een zogenoemde 'farm' van 100 km2. Hierin hebben ze veel verscheidene dier- (en plantensoorten). Jammer genoeg geen olifanten, maar het terrein is ook te klein om olifanten hierin te houden. Het is niet zo dat de dieren geen kant op kunnen; er zitten kleine poortjes in het hek waar de kleine dieren doorheen kunnen en andere graven zichzelf onder het hek. In het zogenoemde 'tentenkamp' verbleven toeristen. Dit zijn luxe huisjes. Vroeger kwamen toeristen hier naartoe om op 'wilde' dieren te jagen. Vorig jaar heeft de huidige eigenaar hier een onderzoekscentrum van gemaakt. Nu worden het gebied niet gebruikt om op wilde dieren te jagen, maar om onderzoek te doen. Het Moyo Conservation Project gaat, zoals het al zelf zegt, om het behouden van de natuur en biodiversiteit. De informatie om het gebied te behouden en om meer biodiversiteit te creëren komt van ons onderzoek. Het Moyo Conservation Project is deel van Lajuma. Lajuma is het onderzoekscentrum zelf en zit in de bergen op 2,5 uur afstand van Moyo. In Lajuma doen ze ook onderzoek, maar sinds vorig jaar hebben ze het dus hun onderzoek uitgebreid in de 'farm' Moyo, op de laagvlakte. Waar de studenten nu verblijven, was vroeger een spa. Op de plek waar ik dit nu schrijf, zat een modderbad.... Iedereen vraagt zich af waarom ze die hebben weggehaald.. Heel jammer.. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en dat ik zelf ook niks verkeerds heb gezegd, maar daar kom ik vanzelf achter! 100 Km2 is trouwens heel klein als gebied, als je het met de buren 'farms' vergelijkt. Die hebben namelijk ca 1000 en 10.000 (die heeft wel olifanten) km2. Maar ondanks het kleine gebied wordt er onwijs veel data verzameld.
In mijn eerste reisverslag eindigde ik met dat we waarschijnlijk op een game drive gingen. Dat hebben we niet gedaan, maar we gingen wel de batterijen en de SD kaart (met de foto's erin) van de helft van de camera's vervangen. Dit moet twee keer per week om alle camera's te kunnen doen. Tijdens de rit met de truck kwamen we super veel diersoorten tegen en dat op onze eerste dag! 4 Giraffes, een groep zebra's en impala's en twee Greater Kudu's. Echt geweldig! Gisteren (woensdag, onze derde dag) heb ik geleerd hoe je de foto's van de camera's moet 'taggen'. Dan bekijk je de foto's (soms 2000 en meer per camera) en zet erbij welk dier je erop ziet. Soms maakt de camera ook foto's door het bewegende gras, terwijl er geen dier langskomt en dus beweegt. Deze worden als 'delete' getagged. Het was eerst heel lastig om de dieren, zoals the Common Eland en Greater Kudu te onderscheiden, maar dat gaat nu steeds beter. Hierna gingen we in het veld, lopend, om de groep impala's te vinden. Helaas hebben we ze niet gevonden, maar wel een impala-schedel. Ook hebben we oude nagel-afdrukken van een luipaard in een boom gevonden. Hierna is de ene helft verder opzoek gegaan naar de impala's en ben ik met twee andere studenten door een oude droogstaande rivier gewandeld. Hierbij zag ik voor het eerst de Vervet Monkeys, echt heel schattig! De natuur is hier prachtig! Nadat we door de truck waren opgehaald hebben we weer de 4 giraffes gezien en ook weer de zebra's, impala's. Maar ook deze keer zagen we de Common Eland, gnoe's (Wildebeest) en PUMBAAAA (wrattenzwijnen met hun baby's) voor het eerst. Ik heb echt geluk dat ik al zoveel heb ik gezien!
Vanochtend ben ik met Lauren achterop de quad mee geweest om te kijken welke dieren onder de hekken doorkruipen. Bij elk gegraven gat onder het hek of een kleine poort in het hek zochten we naar voetsporen. Ik heb zelf een hyena voetspoor ondekt (jeeeej), maar het is echt lastig! In de loop van de middag was het 34 graden, dus we hebben lekker in het zwembad gezwommen die ze gelukkig hebben laten vullen.
Ik ga nu hier een laptop kopen en hopelijk heb ik hem zo snel mogelijk! Morgen ga ik met de leider van dit project mijn project bespreken. Ze gaan hopelijk a.s. maandag een Afrikaanse buffel (ja, die gevaarlijke en grote dieren met van die enorme hoorns en één van de Big Five) een halsband geven, zodat we hem met een GPS kunnen volgen. Ik ben dan diegene die de buffels volgt en hun trek (movement) gaat onderzoeken. Ik heb er heel erg veel zin in! Ik heb ze nog niet ge.... (...........) Oke, ik wou net zeggen dat ik ze nog niet had gezien en toen kwam de leider van het project naar me toe om te zeggen dat de buffels naast het hek staan dichtbij ons kamp. Echt super toevallig! Ik ben wezen kijken en ze zien er echt cool uit! Vooral hun hoorns waarvan de stam van elke hoor gefuseerd zijn, prachtig! We dachten dat we de dominante stier hadden gevonden, maar het was helaas te donker om hem te identificeren. Hopelijk staan ze er morgen weer en kan ik aan de hand van gedragsobservaties de dominante stier vinden.
Ik heb echt heel erg zin om met mijn project te beginnen! Morgen gaan we de andere helft van de camera's vervangen, dus hopelijk komen op de foto's weer leeuwen of luipaarden langs, dat zou geweldig zijn!

Tot het volgende avontuur! :)

  • 01 Maart 2014 - 14:17

    Heleen 't Hoen:

    Hoi Britt
    Wat fantastische om jou avonturen te lezen. Zo ver weg en toch zo dichtbij...
    Geniet van je Afrikaanse avontuur en we houden je reisverslagen scherp in de gaten!!
    Liefs van ons allen X

  • 02 Maart 2014 - 14:53

    Floor & Ineke:

    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je alles zo geweldig vind!
    Succes met je buffels! Wij zien hier ook al 2 dagen lang alleen maar giraffe, olifanten, pinguïns, kikkers, uilen, krokodillen en tijgers rond lopen!

    X

  • 05 Maart 2014 - 23:02

    Monique:

    Hoi schatjepatatje,
    Spannend allemaal! Mooi he, al die prachtige dieren zo dichtbij.
    Nou, dat zal de komende wekelen buffelen worden :)
    Xxxx monique

  • 07 Maart 2014 - 11:23

    Bas:

    Hee lief zusje!

    Elke dag als ik mijn computer open op stage zit ik facebook af te struinen naar reisverhalen van jou om de dag wat draaglijker te maken.
    Wat is het leven toch soms oneerlijk, haha!
    Heelveel plezier en laat snel weer van je horen.

    Xxx Bas

  • 07 Maart 2014 - 18:26

    Marcel Van De Steenoven:

    Wat leuk om te lezen allemaal Brit! Leuk dat je het ook zo naar je zin heb! Ben benieuwd naar het volgende verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 15023

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Opnieuw op avontuur: Costa Rica en Nicaragua

23 Februari 2014 - 02 Augustus 2014

Mijn eerste reis: Zuid-Afrika

Landen bezocht: